Hry o kontrole epidemie se často potýkají s problémem, že když provedete protiepidemická opatření včas a silně, tak můžete virus eliminovat a předejít tak komplikované fázi hry.
Na internetu se ale objevila simulační hra, koronahra.cz, která tomu předchází zaprvé tak, že začínáte už v rozvinuté epidemii, ale hlavně tak, že vám každý den přibyde 10 nemocných, ať děláte co chcete, a tedy epidemii nemůžete nikdy zastavit.
Kromě toho je simulace ve hře extrémně sezónní: v létě se virus šíří mnohem méně než v zimě, a to, spolu s dalšími časovanými událostmi (letní prázdniny, očkování) také dodává různým fázím hry na zvláštnosti a zajímavosti.
Hra mě bavila mnoho hodin (každý pokus mi trval zhruba 20 minut), a myslím, že může být zajímavá pro jednotlivce i ve skupině (hra samotná je single-player, ale můžete hrát přes sdílenou obrazovku).
Ve hře ovládáte opatření proti koronaviru (zavření škol, omezení pohybu, apod.) a snažíte se balancovat počet mrtvých oproti dluhu státního rozpočtu, popř. si můžete zvolit i vlastní cíl: Ve hře není jednoznačné, jestli je váš výsledek lepší než výsledek někoho jiného. Můžete porovnávat počet mrtvých, množství vynaložených peněz nebo počet dní bez školní výuky. Na konci hry se vám objeví graf srovnávající váš výsledek na dvou osách (počet mrtvých a počet peněz) s ostatními hráči.
Hra trvá od března 2020 do června 2021, a obsahuje několik událostí: od letních prázdnin, kde jsou školy zavřené zadarmo, po očkování, které vám ke konci hry snižuje rychlost nákazy. Hra má velmi velkou znovuhratelnost a je možných několik různých strategií.
Simulace je velmi dobře popsána, spolu s dalšími informacemi o epidemii ve skutečném světa, na stránce Metodika, kde autoři popisují pravidla hry podrobně. Toho si velmi cením: mám velmi rád hry, obzvláště pak strategie jako je tato, ve kterých má hráč plný přístup k pravidlům a nemusí příliš odhadovat, co po něm hra vlastně chce.
Celkově je toto zatím nejlepší hra na téma covid-19, jakou jsem zatím hrál. Pokud se mi na hře něco nelíbí, tak to je, že neumožňuje strategii containmentu po vzoru zemí východní Asie; rozumím ovšem, proč se autoři hry takto rozhodli. Koneckonců, absenci možnosti zastavit epidemii v samém počátku jsem hodnotit i jako kladný rys hry.
Strategie
Ad strategie: důležité je si uvědomit, že v této hře vám každý den přijde +-70 nových nemocných (pokud máte otevřené hranice) nebo +-10 nových nemocných (pokud zavřené), i pokud žádné vnitřní šíření nemáte. Pokud vám tedy přibývá méně než 10 nemocných denně, znamená to, že jste na limitu, níž se nedostanete, a můžete bez nevýhody nějaká opatření uvolnit.
V každé hře vám zemře minimálně +-84 lidí (nakažení skrze hranice). Pokud budete mít hranice otevřené celou dobu, zemře minimálně +- 430 lidí. Pokud je pro vás 430 úmrtí už neakceptovatelné, je tedy mít nutné zavřené hranice celou dobu.
Z opatření jsou 3R zadarmo (-14% nákazy, mějte aktivní celou dobu), velmi levné je zavření všech škol (-38% za 64 mil. denně), a omezení hromadných akcí na 10 (-42% za 117 mil. denně). Zavření služeb je velmi drahé, zákaz vycházení extrémně drahý (-13% za 1500 mil.). Zavření jen rizikových služeb nebo vysokých škol nebo jiné omezení hromadných akcích má částečný účinek (a částečnou ztrátu peněz) — myslím, že to jde lineárně.
Ve zbytku článku předpokládám, že chcete minimalizovat počet úmrtí a množství vynaložených peněz, a přitom neprohrát na společenskou stabilitu — ale na stabilitě na konci hry a na počtu ztracených školních dní vám nezáleží.
Ve všech strategiích: Opatření se dají seřadit podle poměru cena/výkon. Nejvýhodnější je zavření škol, pak omezení hromadných akcí, pak zavření služeb, nejméně výhodný je pak zákaz vycházení. Nemá tak smysl zavírat služby nebo zakazovat akce, pokud máte otevřené školy: radši zavřete školy a získáte tak větší snížení nákazy za nižší cenu. Opatření 3R je zadarmo a vždy ho mějte zapnuté.
Pokud chcete na konci 200-1000 mrtvých: Extra kompenzace nepotřebujete (tak nízko vám stabilita neklesne), zákaz vycházení nepotřebujete (stojí moc peněz). Simulace je extrémně sezónní: silná opatření potřebujete obzvláště na samém začátku (abyste dostali pod kontrolu nákazy vzniklou jakoby před začátkem hry), a pak na podzim a obzvláště leden-březen 2021. Naopak snížit opatření můžete v létě 2020, a velmi rychle můžete snížit opatření v dubnu 2021 — kombinace očkování a počátku léta znamená, že se šíření viru velmi zpomalí). V náhodných akcích vždycky zvolte bezpečnější variantu (korespondenční volby, zákaz setkávání během Vánoc, apod.): společenské stability máte dost, a jinak ztratíte příliš mnoho peněz na řešení vzniklé vlny nákazy. Je patrně lepší mít celou dobu zavřené hranice (ušetříte 300 životů za cenu zhruba 150 miliard), ale možná ne. Nevím.
Pokud chcete na konci 200-500 mrtvých: Jako v předchozím odstavci, ale zavřené hranice jsou nutnost. Kompenzace stále nepotřebujete.
Pokud chcete 80-200 mrtvých: Kromě výše zmíněného budete muset udržovat velmi silná opatření přes celý rok. Stále bych doporučil se obejít alespoň bez zákazu vycházení, kromě možná v lednu-březnu 2021.
Strategie pro 1000+ mrtvých jsem nezkoumal, takový počet obětí byl pro mě nepřijatelný.
Dokud se nenaučíte sezónnost a správné okamžiky pro změnu opatření, může být výhodná strategie podobná PES: zvolíte si dolní limit, a pokud počet nově nakažených konzistentně je dva týdny pod ním, tak uvolníte jedno opatření a dva týdny čekáte. Zvolíte si i horní limit a pokud je počet nakažených konzistentně nad ním, přidáte opatření a čekáte. Můžete například zvolit limity 30 jako dolní limit a 50 jako horní limit.
Moje výsledky při této strategii nakonec byly:
- Bez zavřených hranic: 982 mrtvých za 526 miliard
- S otevřenými hranicemi: 339 mrtvých za 735 miliard